Nog even wachten... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu Nog even wachten... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu

Nog even wachten...

Door: Lisanne Meurs

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

11 Oktober 2010 | Spanje, Madrid

Afgelopen week was een week van veel uitzoeken, navragen en afstemmen. De organisatie binnen de faculteit/universiteit houdt veel te wensen over, waardoor de roosters e.d. nog niet gemaakt waren aan het begin van het schooljaar, en alle Erasmus studenten geen idee hadden wat voor les ze hadden, wanneer ze dat hadden en of ze überhaupt les hadden.

In Groningen had ik een Learning Agreement (lijst met vakken, die ik wilde gaan volgen) opgesteld, en die was goed gekeurd door m’n coördinator daar. Op deze lijst stonden veel vakken die in Groningen niet gegeven werden, maar die me wel erg leuk leken, waardoor ik erg enthousiast was om aan dit schooljaar te beginnen. Denk aan vakken als People Management and Executive Skills, Leadership Techniques en Verbal Courtesy (The Art of Negotiation). Echter in Villanueva aangekomen, bleek dat deze vakken niet meer worden aangeboden, waardoor ik dus allerlei andere vakken moest gaan kiezen.
Spanje is dit jaar namelijk pas overgegaan op het Europese systeem Plan Bologna. Dit betekent dat de behaalde studiepunten voortaan op dezelfde manier berekend worden, en het aanbod van vakken ook aan de rest van Europa moet worden aangepast. In eerste instantie was ik best een teleurstelling, en het zorgde voor veel geregel en onzekerheid, maar uiteindelijk heb ik toch nog een leuk vakkenpakket met veel vakken die niet in Nederland worden gegeven, weten samen te stellen:). Zo heb ik nu bijvoorbeeld Company Formation en Introduction to Coaching.
De afgelopen week heb ik dus, in tegenstelling tot wat ik verwachtte, nog helemaal geen officiële lessen gehad. Ik heb verschillende lessen gevolgd, en op basis daarvan een nieuw pakket samengesteld.
De lessen zijn hier heel anders dan in Nederland. In Groningen heb ik namelijk voor elk vak colleges met zo’n 300 andere studenten, en voor sommige vakken werkcolleges/-groepjes. Hier heb ik echter per vak een klas, die bestaat uit zo’n 20 studenten. Een heel verschil dus!:P Echter is het best fijn om zo intensief les te hebben. Het valt echt op dat iedereen goed meedoet, maar dat is ook niet zo gek als je weet dat de Spanjaarden zelf elke maand zeker €1000,- neerleggen om hier te studeren! Verder bestaat de leerstof vooral uit dat wat de leraar in de les aan aantekeningen geeft, en moet je dingen die je (nog) niet duidelijk zijn opzoeken in de bibliotheek. Een hele andere manier van studeren dus!
Uitgaan in Madrid heb ik na de introductieweek niet meer echt gedaan. Doordeweeks betekent het namelijk dat je tot half 7 op de eerste bus moet wachten, en in het weekend moet je met de taxi naar het busstation om van daaruit met de nachtbus, die iedere vijf kwartier gaat, naar Villanueva de la Cañada te gaan. Madrid is bovendien erg duur! 10 à 20 euro entree en 8 à 10 euro voor een drankje zijn geen uitzonderingen. De kosten van de bus en taxi daarbij opgeteld maakt het uitgaan daar wel erg duur!
In Villanueva zelf zijn echter ook wel een paar leuke barretjes, waar de studenten die hier wonen (en dat zijn er veel!) dus ook graag in het weekend naar toe gaan i.p.v. de grote stad.
Aangezien ik de enige Nederlander ben, die in Villanueva de la Cañada woont, heb ik van de week een fiets gekocht!:P Alhoewel ik de campus vanaf mijn huis kan zien, is het zeker 20 minuten lopen. Het wordt hier nu ’s avonds al snel donker en koud, en dan is het wel net zo fijn om met de fiets te gaan:P Daarnaast wil ik de omgeving hier wel een beetje verkennen. Misschien hebben er al wat mensen op Google Maps gekeken, maar Villanueva ligt echt in de middle of nowhere. Als ik naar school loop, kan ik heel ver weg kijken en heb ik uitzicht op de bergen!:)
Morgen is het een nationale feestdag in Spanje; fiesta de Pilar. Het is me nog niet precies duidelijk wat het feest inhoudt, maar wat ik begrepen heb is dat de koning naar Madrid komt, er daar onder andere een militaire parade is, en er een luchtshow is van vliegtuigen. Ik ga dus zeker wel even kijken, aangezien alle scholen gesloten zijn!:)

De volgende keer dat ik een blog schrijf, hoop ik dat het schooljaar goed bezig is, en zal ik jullie vertellen over het feest en wie weet wat nog meer!:)

Liefs,
Lisanne

  • 11 Oktober 2010 - 21:02

    Carla & André:

    Hallo Lisanne,
    Tot onze grote schande moeten we bekennen, dat we nu pas door krijgen hoe deze site werkt. Tja, je bent digi-beet of je bent het niet ....
    Afgelopen zaterdag gewinkeld met moeder Hermien, dus we waren al een beetje "bijgepraat".
    We wensen je alle succes van de wereld, en nu we weten hoe e.e.a. werkt zullen we je blog nauwkeurig volgen.
    Groetjes
    C & A
    Laag Soeren

  • 11 Oktober 2010 - 22:11

    Elly:

    ha meiske, tsja dat is dan wel even een ander begin dan je had verwacht. Maar... zoals je zelf al zegt na dit gepuzzel begint het nu dan ergens op te lijken. Succes en we blijven het volgen. Geniet van het fiesta en hasta pronto

  • 12 Oktober 2010 - 05:32

    Annie:

    Volgens mij leer je in Spanje wel dat niets gaat zoals je verwacht. Dat komt je creativiteit en flexibiliteit alleen maar ten goede moet je maar denken.
    Liefs Annie

  • 12 Oktober 2010 - 10:32

    Ivo:

    Hoi Lisanne,

    Ik blijf je verslagen lezen :) Probeer de jongens warm te maken voor een weekend spanje, maar voor alsnog weinig reactie haha.

    Lijken die barretjes een beetje op spritshz? ;)

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Deze zomer ga ik zeven weken een talencursus Spaans volgen in Salamanca, een stadje ten Westen van Madrid. Ik ga deze cursus volgen, omdat ik a.s. schooljaar ter invulling van mijn Minor een semester in Madrid aan de Universidad Alfonso X El Sabio ga studeren. De colleges, literatuur en tentamens zullen allemaal in het Spaans zijn, waardoor het noodzakelijk is om Spaans te leren. Tijdens mijn verblijf woon ik bij een gastgezin. Zo hoop ik ook het dagelijkse taalgebruik en de gewoontes over te nemen. Op dit profiel zal ik mijn ervaringen en ontdekkingen met jullie delen.

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 35257

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 15 November 2013

Zuid-Oost Azië

25 September 2010 - 11 Februari 2011

Minor in Madrid

04 Juli 2010 - 11 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: