Eerste week in Villanueva de la Cañada - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu Eerste week in Villanueva de la Cañada - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu

Eerste week in Villanueva de la Cañada

Door: Lisanne Meurs

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

03 Oktober 2010 | Spanje, Madrid

Hee allemaal,

Mn eerste week in Madrid zit er al weer op. Heb een hele leuke introductieweek van ESN gehad. Dit is een netwerk van Erasmus studenten. Samen met het International Office van de Universiteit in Villanueva de la Cañada (UAX) hebben zij een introductieweek voor ons georganiseerd. Bovendien heb ik een kamer gevonden in een heel leuk huis met vijf Spaanse studenten! Hierover straks meer. Ik zal beginnen bij het begin van mn Erasmus ‘avontuur’.

In tegenstelling tot mijn reis naar Salamanca afgelopen zomer verliep mn reis dit keer wel zoals gepland. Vorige week zaterdagmiddag vertrok mn vliegtuig om kwart voor vier richting Madrid. Vanaf het vliegveld ben ik met de metro naar het hostel gegaan, waar ik samen met Laurens de eerste vier dagen zou doorbrengen, om van daaruit een kamer in Villanueva de la Cañada te vinden. Laurens is een andere student uit Groningen, die International Business and Management studeert.
Om 20.00 uur precies had ik al ingecheckt in het hostel. Laurens had een andere vlucht, en was er dus al. Hij had al boodschappen gedaan, wat super fijn was, en dus zijn we gelijk wat gaan eten. ’s Avonds zijn we nog even Madrid in gegaan voor een eerste kennismaking met de stad. Een vriend van Laurens studeert ook in Madrid, en met hem en wat vrienden van hem hadden we daarom afgesproken om onze eerste sangria in Madrid te drinken.
Zondagochtend hebben we uitgeslapen en vervolgens zijn we met de metro en bus naar Villanueva de la Cañada gegaan, omdat de volgende dag onze introductieweek zou beginnen. Zoals we op internet al wel een beetje gezien hadden, is het een hele nieuwe campus. Van de buitenkant zag het er allemaal heel mooi uit, maar omdat het zondag was, was de Universiteit gesloten, en mochten we de campus helaas niet op. Daarom zijn we wat door Villanueva de la Cañada rond gaan lopen. Mijn eerste indruk was dat het heel anders is dan Salamanca. Het is namelijk helemaal niet toeristisch, en doet een beetje Amerikaans aan. Er staan namelijk heel veel grote vrijstaande huizen (villas), en er rijden grote auto’s rond. Daarnaast ligt er rondom de Universiteit een grote golfbaan, wat wel duidelijk maakt dat de mensen hier over het algemeen veel geld hebben.
’s Avonds heb ik een beetje rustig aan gedaan en de toets van maandag voorbereid. We hadden maandag namelijk om half 11 ’s ochtends een algemene presentatie voor alle Erasmus studenten over het komende jaar en ESN vertelde ons over hun programma van de introductieweek. Verder hebben we maandag een rondleiding over de campus gehad, en een lunch met alle Erasmus-studenten. Dit was erg leuk, omdat ze de tafels zo hadden opgesteld dat iedereen om de tafels heen stond en gemakkelijk kennis kon maken met elkaar. Om 15.00 uur hadden we een toets. Eerst grammatica en schrijven (2 uur) en vervolgens mondeling.
Naast de ‘gewone’ gebouwen is er een fitness-ruimte, een voetbalveld, atletiekbaan, acht tennisbanen, zaalvoetbalveldjes en basketbalvelden op de campus. We zullen ons dus niet gauw vervelen.
Om 18.30 uur had ik een afspraak om met vier andere studenten een huis in Villagolf, een wijk in Villanueva, te bekijken. Vanaf de buitenkant zag het er allemaal heel leuk uit. Het is namelijk een beveiligde villawijk met een gezamenlijke tuin en zwembad. Verder was er echter in het huis helemaal niets, en waren ze bezig met een verbouwing. Heb dus gauw besloten om dit niet te gaan huren, en verder te gaan kijken. Het aanbod is hier namelijk erg groot. Alle bushokjes en lantaarnpalen zijn volgeplakt met advertenties van kamers voor studenten. Op de terugweg nog even bij wat bushokjes gekeken voor andere kamers.. gelijk opgebeld, en we konden wel een kijkje nemen. Dit huis, wat ik ben gaan huren, staat twee straten van de Universiteit af, en is ongeveer even ver van het centrum af. Locatie is super goed dus. Daarnaast wordt het huis elke dag schoongemaakt door een schoonmaakster en is er alles wat je maar wensen wil!:) Ik woon hier nu met vijf studenten uit andere delen van Spanje, en het is erg gezellig! Nu ik in Villanueva de la Cañada woon, scheelt me ’s middags en ’s ochtends zeker een uur reizen. Ongeveer de helft van de studenten aan de UAX woont in Madrid, en de andere helft, net als ik, in Villanueva de la Cañada.
Dinsdagochtend hadden we een tour door Madrid. ’s Middags hebben we toen met de groep geluncht in Madrid, en ’s avonds ben ik verhuisd naar Villanueva.
Aangezien er voor woensdag een staking was aangekondigd, moest ik dinsdagavond wel verhuizen, en kon ik het niet tot de volgende dag uitstellen. Woensdag waren er dus ook geen excursies/feestjes van ESN en heb ik Villanueva verder verkend, en me helemaal gesetteld.
Donderdag moesten we om negen uur ’s ochtends op de parkeerplaats van de UAX zijn. We gingen namelijk met de bus naar Toledo, een plaats die me in Salamanca ook al was aangeraden om te bezoeken, maar waar het toen niet van gekomen is. Die ochtend heb ik weer eens kennis gemaakt met de Spaanse tijdsbeschouwing. Om negen uur zouden we gaan, maar om half 11 waren we net vertrokken… Verder was het wel een hele leuke dag. ’s Ochtends was het best koud, maar ’s middags was het zeker dertig graden Celsius. Toledo is qua gebouwen en ambiance vergelijkbaar met Salamanca. Er zijn veel kleine straatjes met oude gebouwen, en is zeker de moeite waard om een dagje heen te gaan. ’s Avonds hadden we een ‘Spanish Party’ in Madrid met paella, tortilla en sangria.
Vrijdagochtend lekker uitgeslapen en ’s avonds hadden we een ‘Gymkana’. Dit hield in dat we in drie groepen verdeeld werden, en op onze weg van het busstation naar de ‘Puerta del Sol’ allerlei opdrachten moesten uitvoeren. Vervolgens zijn we naar de stamkroeg van ESN gegaan, en ging het feest daar nog tot in de kleine uurtjes door. Echter is het vervoer van Madrid naar Villanueva ’s nachts niet echt fijn geregeld. Vanaf half 1 gaat er nog maar elke vijf kwartier een bus terug. Daarnaast rijden er ’s nachts geen metro’s, waardoor je met de taxi terug naar het busstation moet.
Gisteren, zaterdag, hadden we een laatste feest met een barbecue op een campo (landgoed). Ook hier waren kleine stieren net als wat ik op een campo dichtbij Salamanca gezien heb. Echter ben ik niet meegegaan, omdat ik ziek ben geworden van de warmte overdag en de airco’s in de barretjes en bussen. Zowel zaterdag als vandaag heb ik de hele dag in bed gelegen. Morgen heb ik namlijk mn eerste lessen, en ik hoop dan een beetje beter te zijn…
Echter is tot nu toe nog niet zeker wat voor vakken ik ga volgen, aangezien er een aantal vakken geschrapt zijn die ik in Nederland gekozen had… Dit vind ik erg jammer, omdat dit juist de vakken waren die in Nederland niet gegeven worden…
Morgen beginnen dus de colleges. Volgende week zal ik hier een blog over plaatsen.

Groetjes vanuit een regenachtig Spanje,

Lisanne

  • 04 Oktober 2010 - 10:33

    Ivo:

    Weer leuk om te lezen Lisanne! Welk weekend zijn we uitgenodigd om te komen stappen en die mansion van je te bekijken? ;)

    x
    Ivo

  • 04 Oktober 2010 - 13:40

    Dianne:

    Zo te lezen ben je weer goed terecht gekomen! Als je griepje voorbij is ga je maar lekker genieten en met die studie-vakken zal het ook vast wel weer goed komen. Groetjes uit Eerbeek!

  • 04 Oktober 2010 - 16:43

    Annie:

    GOED OM JE VERHAAL TE LEZEN en dat je je stek hebt gevonden. Mooi dat er zoveel sportactiviteiten op de campus zijn.
    Succes met je studie.

  • 04 Oktober 2010 - 19:16

    Elly:

    Ja hoor ze is er weer. Nog bedankt voor je hulp met die gekke tekens op het nederlandse toetsenbord. Het lukt en ik heb mijn eerste spaanse huiswerk af. Nu jij nog :) Ben je inmiddels weer wat opgeknapt. Heb wel weer genoten van je eerste verhaal en zal ze weer trouw gaan volgen.
    Groetjes uit een zonnig Dommelen

  • 07 Oktober 2010 - 06:12

    Desiree:

    Heey!
    Leuk verhaal weer! Klinkt goed allemaal!! :)
    Fijn dat het vinden van een kamer toch nog zo soepel ging.. Het uitgaan daar ook leuk of was Salamanca dan leuker??
    Heel veel plezier nog :)

    Liefs Desiree

  • 08 Oktober 2010 - 15:29

    Annie Vd B:

    Leuk om te lezen dat je het weer goed na de zin hebt.Fijn dat je ook al een kamer hebt gevonden.Succes verder met je studie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Deze zomer ga ik zeven weken een talencursus Spaans volgen in Salamanca, een stadje ten Westen van Madrid. Ik ga deze cursus volgen, omdat ik a.s. schooljaar ter invulling van mijn Minor een semester in Madrid aan de Universidad Alfonso X El Sabio ga studeren. De colleges, literatuur en tentamens zullen allemaal in het Spaans zijn, waardoor het noodzakelijk is om Spaans te leren. Tijdens mijn verblijf woon ik bij een gastgezin. Zo hoop ik ook het dagelijkse taalgebruik en de gewoontes over te nemen. Op dit profiel zal ik mijn ervaringen en ontdekkingen met jullie delen.

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 35264

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 15 November 2013

Zuid-Oost Azië

25 September 2010 - 11 Februari 2011

Minor in Madrid

04 Juli 2010 - 11 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: