Nu is het leven hier dan écht begonnen! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu Nu is het leven hier dan écht begonnen! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu

Nu is het leven hier dan écht begonnen!

Door: Lisanne Meurs

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

30 Oktober 2010 | Spanje, Madrid

In mijn vorige blog heb ik beloofd dat ik na het Fiesta de Pilar weer een blog zou schrijven. 12 oktober j.l. was het dus een nationale feestdag en had heel Spanje vrij. Iets waar ik me van te voren best over verbaasde, aangezien de vakanties hier nog niet zo lang voorbij waren, en het schooljaar net was opgestart.
Om half 9 ’s ochtends ben ik al richting Madrid gegaan, omdat om 10 uur ’s ochtends de militaire parade zou beginnen. Omdat het erg druk was richting Madrid en het beginpunt van de parade, kwam ik uiteindelijk om 10.15 uur in Madrid aan, bang om het begin gemist te hebben, maar na even in de drukte gestaan te hebben, bleek maar weer dat de Spanjaarden de tijd niet zo serieus nemen. Het was na elven dat de parade begon, maar het was het wachten waard. Wat indrukwekkend! Ik geloof niet dat zoiets groots, wat geheel door de regering betaalt wordt, gauw in Nederland zal plaatsvinden. Tijdens de parade leek het of Spanje nooit last heeft gehad van de financiële crisis of dat deze ver in het verleden heeft plaatsgevonden (al zijn alle Spanjaarden daar elke dag druk mee bezig).
De parade begon met een groep politiemotoren, daarna volgden verschillende loopgroepen van het leger, de brandweer, marine, vliegtuigen, helikopters, straaljagers, parachutisten, tanks (en heel veel wat er op lijkt, maar vraag me niet hoe dat heet), nog meer loopgroepen, gevormd door duizenden militairen, militairen te paard, militairen met ski’s, en nog veel meer. Het was echt grandioos. De parade duurde zeker anderhalf uur, en ik verbaas me er nog steeds over. Waarom geeft een land, dat zo diep in de crisis zit, zoveel geld uit aan nationale activiteiten?
Vanaf afgelopen maandag, 25 oktober, heb ik eindelijk alles definitief geregeld met mn vakken. Blijkbaar had ik zo’n ingewikkelde combinatie gemaakt, dat het computersysteem het niet aankon, en ik niet tot het vak Responsibilidad Social Corporativa (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) kon worden toegelaten. Ondertussen is echter alles geregeld, en heb ik van de week ook deze vakken kunnen volgen. Aangezien, ik Erasmus-student ben, en een eigen pakket heb samengesteld, valt het twee keer zo uit dat ik op hetzelfde moment twee vakken heb, maar daar heb ik vrijstelling voor gekregen. Ik heb 29 uur in de week les. In mijn ogen erg veel, aangezien ik in Groningen meestal niet meer dan 10 uur per week les heb. Naast m’n lessen hoef ik echter niet veel voor school te doen. In tegenstelling tot wat ik van te voren verwachtte, begrijp ik de leraren goed. Daarnaast zijn de Spaanse studenten ook erg behulpzaam en geduldig. Bovendien vinden ze het erg leuk om Erasmus-studenten samen te werken, en doen zij graag groepsopdrachten met ons samen. Erg leuk om dit zo te ervaren, want zo leer je de Spaanse wijze van werken en denken goed kennen.
Tevens heb ik afgelopen maandag mijn tutor leren kennen. Zij is van oorsprong Russische, maar woont al elf jaar in Spanje. Ook zei is lid van ESN, en als ik vragen/moeilijkheden heb met de universiteit, op medisch gebied, of een auto nodig heb o.i.d. kan ik bij haar terecht. Super fijn, maar het is ook erg gezellig samen, en gaan dus ook wel eens samen wat drinken of eten.
Naast het volgen van de lessen, en wat studeren, loop ik hier regelmatig hard, en ga ik op donderdagavond vaak in Villanueva de la Cañada uit met mijn huisgenootjes. Ook ben ik een paar keer uitgeweest in Madrid. Zo ben ik gisteravond naar een Halloween-party in Madrid geweest waar alle Erasmus-studenten van vier universiteiten in Madrid voor waren uitgenodigd, en daarnaast ook gewoon Spanjaarden kon komen. Een erg leuk feest, waarbij bijna iedereen verkleed was. De terugweg was echter iets minder leuk. Om 6.00 uur ’s ochtends hebben we namelijk de metro richting het busstation genomen, om vervolgens om 6.30 uur met de bus naar Villanueva de la Cañada te gaan. Echter reed deze bus niet, en moesten we drie kwartier wachten. Toen we uiteindelijk in die bus zaten, bleek die kapot te zijn… Niet echt fijn dus!:P Uiteindelijk was ik om 8.30 uur ’s ochtends thuis, en kon ik eindelijk mn bed in:).
A.s. maandag is het Allerheiligen. Ook al werken we in Nederland dan gewoon door, de Spanjaarden zien dit als een goede reden om weer een dag te vrij te hebben. A.s. maandag heb ik dus weer geen les. Dinsdag heb ik echter wel mn eerste toets. Ben benieuwd hoe me dit afgaat, en of ik het binnen de tijd die ervoor staat kan afronden…
Tot slot nog één puntje. Hoewel ik de goedheiligman nog niet ben tegengekomen in Madrid, heb ik het snoepgoed al wel in de supermarkt zien liggen. Best opmerkelijk, aangezien geen enkele Spanjaard ooit van ‘Sinterklaas’ gehoord heeft.

Over twee weken komen papa, mama en Koen een weekendje naar Madrid. Als ik veel nieuwtjes heb, zal ik daarvoor nog een nieuw verslag plaatsen, en anders zal ik jullie na dit weekend vertellen wat we gedaan hebben.

Liefs,
Lisanne

  • 30 Oktober 2010 - 20:55

    Anita Meijer:

    He die Lisanne,
    Leuk om je verslag te lezen. Ben laatst met Koen meegefietst uit school en hij heeft echt zin om naar je toe te gaan. Hij hoop op mooi weer.Ik wens je veel succes met leren, geniet van je vrijetijd en veel plezier met je ouders en Koen.Wij gaan over een week lootjes trekken en shoppen.Je kunt bij die spanjaarden wel pepernoten in de schoen gooien en ze een beetje traditie bijbrengen.
    Vrolijke groet van Anita uut Loenen.

  • 30 Oktober 2010 - 20:56

    Ivo:

    Leuk weer om te lezen Lisanne :) zouden duelleren van die parade echt zo hoog zijn? Moeten immers die mensen toch al niet gewoon betaald worden?

    Nogmaals; have fun en geniet ervan. Once in lifetime... :)

    X

  • 30 Oktober 2010 - 20:57

    Ivo:

    Dueleren is kosten (kuttelefoon ;))

  • 31 Oktober 2010 - 07:05

    Annie:

    Hoi Lisanne,
    Spanje is veel meer een land van tradities en daar heeft men veel geld voor over. En voor jou leuk dat je van die cultuur wat meekrijgt.
    Succes met je toets en tot gauw.
    Liefs Annie

  • 31 Oktober 2010 - 09:07

    Lisanne Meurs:

    Hee Anita,
    Goed om te lezen dat je een beetje op mn 'kleine' broertje let!:)
    Haha! Ja, ik heb ze al wel het één en ander verteld over Sinterklaas, maar ze zullen wel raar opkijken als 's ochtends hun schoenen met snoepgoed gevuld zijn!:P Leuk idee!:D

    @ Ivo: Klopt inderdaad dat die militairen sowieso betaald krijgen, maar de kosten van een vrije dag voor (bijna) alle Spanjaarden zullen ook niet gering zijn;) Bovendien is dat hier vrij regelmatig het geval, waardoor ik me er vooral over verbaasde!;)
    Haha! En ja, ik zal er zeker nog van genieten!:)

    @ Annie: Ik ging er inderdaad ook met het idee heen dat dit de enige keer zou zijn dat ik naar zo'n parade zou kunnen gaan! Ik doe dus ook goed mijn best om bewust wat van de cultuur mee te krijgen!:) Tot 26 november!:)

    Liefs Lisanne

  • 31 Oktober 2010 - 10:50

    Annie V. D. B:

    Hoi Lisanne.

    Leuk weer eens wat van je te lezen.Ja ook spaanse nachten kunnen lang zijn!!Succes met je toets.geniet er van als de fam een kijkje komt nemen.groetjes

  • 31 Oktober 2010 - 13:10

    Lisan:

    Hee Lisanne!

    Super leuk om te lezen over die parade. Logisch dat je daar op tijd bij wilde zijn. Lijkt me erg leuk om mee te maken.

    Veel plezier het weekend dat je ouders en Koen overkomen!
    Liefs,
    Lisan

  • 31 Oktober 2010 - 18:28

    Dianne:

    Hoi Lisanne, leuk dat je alle tradities e.d. ook in Spanje meepakt. In Eerbeek heeft Haloween ook zijn intrede gedaan en gisteren hebben we de Haloween mountainbike tocht gereden. Erg leuk, griezelig in het donkere bos en zeer vermoeiend. Volgens mij kun je dan beter een Haloween feest meemaken ook al wordt het dan wat laat. Succes deze week en groetjes uit Eerbeek

  • 31 Oktober 2010 - 18:56

    Elly Vd Vaart:

    Ha die Lisanne, ik was al bang dt ik tijdens mijn vakantie in Turkije wat gemist had, maar gelukkig heb je netjes gewacht. Wat een ervaring zeg die spaanse militaire parade, zal er dinsdag tijdens maijn spaanse les eens naar vragen. Heb ik ook eens wat. Blij dat je familie komt en dat je het zo naar je zin hebt. En inderdaad brabantse maar dus ook spaanse nachten zijn lang. Succes dinsdag en we volgen je wel weer....
    Liefs uit carnavalminnend dommelen. :)

  • 01 November 2010 - 07:22

    Desiree:

    Heey Lies!
    Leuk je verhalen weer te lezen :) Stappen daar is dus wel leuk?! :D Heb je Suus al gesproken over oudennieuw? :D
    Heel veel succes met je toets morge!!
    Kusje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Deze zomer ga ik zeven weken een talencursus Spaans volgen in Salamanca, een stadje ten Westen van Madrid. Ik ga deze cursus volgen, omdat ik a.s. schooljaar ter invulling van mijn Minor een semester in Madrid aan de Universidad Alfonso X El Sabio ga studeren. De colleges, literatuur en tentamens zullen allemaal in het Spaans zijn, waardoor het noodzakelijk is om Spaans te leren. Tijdens mijn verblijf woon ik bij een gastgezin. Zo hoop ik ook het dagelijkse taalgebruik en de gewoontes over te nemen. Op dit profiel zal ik mijn ervaringen en ontdekkingen met jullie delen.

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 35262

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 15 November 2013

Zuid-Oost Azië

25 September 2010 - 11 Februari 2011

Minor in Madrid

04 Juli 2010 - 11 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: