Het eind is alweer in zicht... - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu Het eind is alweer in zicht... - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu

Het eind is alweer in zicht...

Door: Lisanne Meurs

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

04 September 2010 | Spanje, Salamanca

Lieve allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik voor het laatst een blog heb geplaatst, dus hoog tijd voor een vervolg!
Vijf weken geleden begon ik dus in een nieuwe klas met nieuwe leraressen op niveau Intermedio. In het begin was het best wel even pittig, omdat ik wel een stuk woordenschat miste, doordat ik een niveau had overgeslagen. Echter was de grammatica wel te doen. De grammatica van het vorige niveau werd namelijk eerst vliegensvlieg behandeld, waarna we verder gingen met het nieuwe niveau. Aangezien het niveau Elemental, wat ik heb overgeslagen, vooral uitdieping is van de stof van Inicial heb ik geen grammatica gemist. Een weekje herhaling en oefening van wat ik ervoor geleerd had, was genoeg om weer helemaal bij te zijn.
Met het begin van de nieuwe cursus had ik een hele nieuwe klas met twee andere leraressen. Dat was eerst wel even wennen, maar ik merkte al gauw dat het een hele vooruitgang was. Zoals ik al eerder had aangegeven was dat eerste niveau niet echt een uitdaging, en spraken de leraressen heel erg traag. Nu kreeg ik er een wat oudere vrouw voor terug, die eerst naar mijn idee met een sneltreinvaart praatte, maar al gauw bleek dat ik hier erg veel van leerde en heb het snel opgepakt. Verder ook allemaal nieuwe studenten in mijn klas: 3 Duitsers, een Russische, een man uit Ierland, een vrouw uit Polen, en een Italiaans meisje. Met dit laatste meisje heb ik de drie weken die volgden erg veel opgetrokken. Zij was hier met haar broer, die een niveau lager zat. Met hem en zijn klasgenoten hebben we erg veel opgetrokken, en brachten we hele dagen samen door; praktijk noemen ze dat!:) Heb er erg veel van geleerd om met dit meisje op te trekken, want zoals velen wel weten lijkt de Italiaanse taal veel op het Spaans, waardoor zij het snel oppakte, en ik veel van haar kon leren!
Daarnaast betekende een nieuwe periode ook dat er veel nieuwe studenten bij mijn gastgezin kwamen: een groepje van vier Franse meisjes, een aantal Franse meisjes die individueel kwamen, en een Pools meisje. Dit allemaal naast een Russisch meisje dat hier het hele jaar is en een jongen uit Saudi Arabië, die hier net als mij al een tijd was. Met de komst van deze meisjes betekende het dat er voortaan alleen nog maar Spaans gesproken werd. Zij hadden namelijk allemaal het niveau Superior, wat voor mij natuurlijk wel prima was!

Het is erg leuk om te zien dat er telkens periodes zijn waarin studenten uit bepaalde landen deze kant opkomen. In het begin waren er bijvoorbeeld veel Russen en Engelsen, afgelopen periode ontzettend veel Duitsers en Fransen, en nu veel Amerikanen. Daarnaast zijn er hier het hele door veel Chinezen, Japanners en Russen. Nederlanders zie je hier niet veel. De afgelopen periode was ik de enige, en verder was er nog een verdwaalde Belg.
Wat de lessen betreft kan ik wel merken dat het nu anders is; vooral met ‘communicacion’. Over het algemeen zijn de studenten nu veel meer aan het woord, en als de lerares praat, is het vooral om te corrigeren of ze vertelt een verhaal. Luisteren is voor mij nu ook heel belangrijk, aangezien ik straks colleges in het Spaans moet gaan volgen, en ondertussen aantekeningen moet gaan maken. Wat we vooral in de les doen, is spelletjes als ‘Tabu’, en het schrijven van verhaaltjes en sprookjes etc.. Het lijkt misschien een beetje kinderachtig, maar bij het schrijven van sprookjes gebruik je veel verschillende tijden, en dat is natuurlijk een goede oefening. Helemaal als je weet dat de Spaanse taal vier verleden tijd kent, vier tijden voor twijfelgevallen, twee toekomende tijden (die je ook weer gebruikt voor de verleden tijd, maar ook weer bij twijfelgevallen), daarnaast nog allemaal verschillende vormen voor de subjunctief en imperatief hebt, wat wij in het Nederlands helemaal niet zo kennen, en een dik boek vol uitzonderingen (de nachtmerrie van het Spaans).
Tijden genoeg dus. Het schijnt dat de Spanjaarden zelf al 2 à 3 jaar nodig hebben om dit allemaal in hun hoofd te stampen, en de verhouding van Spaans spreken op het kennen van de grammatica 3:1 is, terwijl dit bij andere talen 2:1 is.
Ik ben dus nog lang niet klaar met het leren van Spaans, maar heb hier al wel ontzettend veel geleerd, en een hele leuke tijd gehad met alle internationale studenten en leraressen, die stuk voor stuk super aardig zijn.
Verder heb ik in mijn vrije tijd (naast het bezoeken van het zwembad, shoppen, terrasjes pakken, tapas eten, uitgaan, en goed benutten van de siësta) vaak Spaanse films gekeken en conferenties op school bezocht. De films in Spanje zijn namelijk allemaal in het Spaans ingesproken, en evt. met Spaanse ondertiteling; een leuke en goede manier om te leren dus!:)

Twee weken geleden is mama me hier op komen zoeken! Erg leuk en gezellig, en heb haar alle mooie dingen van Salamanca laten zien. Verder was het dat weekend erg warm, dus overdag lekker naar het zwembad geweest!

Ik kan iedereen, zowel jong als oud, zeker aanraden om een keer naar Salamanca te komen. Het is namelijk een stad met erg mooie gebouwen, waar de cultuur en geschiedenis goed bewaard is gebleven. Voor jongeren is het uitgaansleven hier erg leuk, aangezien een groot deel (geloof het, of niet) gesubsidieerd wordt door de Europese Unie, om zoveel mogelijk studenten te trekken. Daarnaast is de stad erg schoon, omdat dit een voorwaarde is voor het ontvangen van subsidies.

Mijn laatste weekend en week in Salamanca zijn nu aangebroken… Het wordt nu ook wel tijd om naar huis te gaan. Dit weekend is het namelijk nog mooi weer, en daarna is het daar hier ook mee gedaan. Verder is het volgende week de jaarlijkse feestweek in Salamanca, en is er hier elke dag van alles te doen. Denk aan: concerten in de buitenlucht, sport-toernooien, flamenco dansen, stierengevechten in Plaza de Toros en een tapas-tour door de stad. Op dit moment staat het centrum vol met ca. 100 kraampjes van de cafés waar je de hele week verschillende tapas en drankjes kunt proberen/kopen.
Feit is dat de mensen hier veel op straat leven, en zij, zodra het mooi weer is, elkaar op straat ontmoeten. Erg gezellig dus! En deze sferen worden alleen maar versterkt met zo’n feest. Ik heb er zin! Een mooie afsluiting van een hele mooi tijd in Salamanca!

Ik hoop dat ik jullie nu weer een beetje bijgepraat heb, en een goede indruk heb achtergelaten!

Veel liefs vanuit een mooi Salamanca,

Lisanne

  • 04 September 2010 - 13:49

    Koen:

    Leuk om weer eens zo'n uitgebreid verslag te lezen :)
    Veel plezier nog in je laatste week, en tot volgende week

    (K)

  • 04 September 2010 - 15:23

    Annie:

    Hoi Lisanne,
    ik snap nu dat de Spaanse taal moeilijk te volgens is als ik op vakantie ben in Spanje. De volgende keer kun jij mij mooi wat alle dag Spaanse woorden meegeven.
    Leuk dat de feestweek samenvalt met jou laatste week. Of hebben ze dat bewust gedaan?
    Geniet deze week nog van Salamanca en tot gauw.
    Liefs Annie

  • 04 September 2010 - 16:06

    Mama:

    Hoi,
    Ik kan alleen maar beamen dat Salamanca een hele leuke stad is, mooi oud en gezellig. Zeker een aanrader om naar toe te gaan.
    Zo'n feestweek is een mooie afsluiting van een leuke periode. Geniet er maar van.
    tot gauw, mama

  • 06 September 2010 - 10:07

    Karin Da5:

    Wauw wat een verhaal! Fijn om te lezen dat het zo goed is bevallen!

    Geniet van je laatste week en hier is natuurlijk ook genoeg om naar uit te kijken, bijvoorbeeld het tonen van je bruine benen op TKBello!

  • 07 September 2010 - 16:58

    Desiree:

    Heey!
    Leuk weer een verslag van je te lezen! Zaterdag kom je al weer lekker thuis! :D Gezellig!!
    (Al is het weer hier heeeel slecht hoor ;))

    Veel plezier nog deze laatste week!
    Liefs Desiree

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2010

Het eind is alweer in zicht...

02 Augustus 2010

¡Viva España!

24 Juli 2010

Time flies

16 Juli 2010

Salamanca; eerste twee weken

05 Juli 2010

Salamanca
Lisanne

Deze zomer ga ik zeven weken een talencursus Spaans volgen in Salamanca, een stadje ten Westen van Madrid. Ik ga deze cursus volgen, omdat ik a.s. schooljaar ter invulling van mijn Minor een semester in Madrid aan de Universidad Alfonso X El Sabio ga studeren. De colleges, literatuur en tentamens zullen allemaal in het Spaans zijn, waardoor het noodzakelijk is om Spaans te leren. Tijdens mijn verblijf woon ik bij een gastgezin. Zo hoop ik ook het dagelijkse taalgebruik en de gewoontes over te nemen. Op dit profiel zal ik mijn ervaringen en ontdekkingen met jullie delen.

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 35265

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 15 November 2013

Zuid-Oost Azië

25 September 2010 - 11 Februari 2011

Minor in Madrid

04 Juli 2010 - 11 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: