Salamanca; eerste twee weken - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu Salamanca; eerste twee weken - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu

Salamanca; eerste twee weken

Door: Lisanne Meurs

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

16 Juli 2010 | Spanje, Salamanca

De eerste twee weken in Salamanca zitten er alweer bijna op. Afgelopen weken is er veel gebeurd, maar ik zal bij het begin beginnen.
In de tussentijd heb ik al best veel geleerd. Op maandag t/m vrijdag heb ik les van 9.00-14.00 uur. Om negen uur heb ik eerst een uur woordenschat met drie anderen, vervolgens twee uur grammatica met m’n klas, en dan tot 14.00 uur communicatie.
Elk jaar komen er veel studenten uit heel veel verschillende landen naar Salamanca om Spaans te leren. De nationaliteiten in mijn klas zijn dus ook heel divers. M’n klas bestaat uit tien studenten; zes meisjes en vier jongens. Afkomstig uit Frankrijk, Duitsland, Japan, Denemarken, Rusland, Engeland, Afrika, en ik uit Nederland. Onder de studenten bestaat zodoende, vooral in het begin, veel de neiging om Engels tegen elkaar te praten. Echter spreken de inwoners van Salamanca zelf geen woord Engels, waardoor je thuis gedwongen wordt om Spaans tegen je ‘moeder’ te praten.

Salamanca is een universiteitsstad van aardige omvang. Er staan hier nog veel oude gebouwen, en de stad is erg schoon. Het ligt in het Westen van Spanje, wat betekent dat we hier niet naar zee kunnen, echter hebben we het geluk dat hier drie zwembaden zijn, waar we, vooral de eerste week, al veel gebruikt van hebben gemaakt. De eerste week schommelde de temperatuur hier namelijk overdag zo rond de veertig graden.
De school doet erg veel voor de studenten. Na schooltijd worden er Spaanse films gedraaid en lezingen gegeven. Daarnaast zijn er elke week feesten in de stad, zijn er activiteiten als samen tapas eten en excursies in het weekend naar plaatsen, waar de inwoners van Salamanca ook in het weekend vaak naartoe gaan.

Zoals ik schreef heb ik elke dag van 9.00-14.00 uur les. Echt pauze kennen ze hier niet. De Spanjaarden gaan door tot het warmste moment van de dag, en houden dan tot 16.00 à 16.30 uur siësta. Na het middageten houd ik het meestal voor gezien, en ga ik naar het zwembad. Het is hier ’s middags namelijk vaak nog minstens zo warm als om 13.00 uur.

Ook al zit ik hier nu in Salamanca, helemaal afgezonderd van de buitenwereld ben ik niet. Vorige week heb ik namelijk erg meegeleefd met Nederland, en tijdens de finale baalde ik flink dat ik niet in Nederland was. Heb de voetbalwedstrijden echter wel met een aantal Nederlandse studenten en een hoop andere Nederlanders gekeken in een bruin café.
Zondag na de wedstrijd toch maar even naar Plaza Mayor gegaan om het spektakel te aanschouwen, maar ik weet zeker dat het in Nederland een mooier feest zou zijn geweest. Ben dus ook maar op tijd naar huis gegaan.

Morgen gaan we met school op excursie naar Portugal. Dit betekent vier uur heen en vier uur terug in de bus zitten. Ik heb me echter laten vertellen dat veel inwoners in het weekend de Portugese kust opzoeken, en vind het dus leuk om dit ook gedaan te hebben. Overigens vertrekt de bus al om 7.00 uur ’s ochtends, en is er dus nog genoeg tijd om aan het strand te liggen. Salamanca is overigens een heel katholieke stad. Voordat we naar het strand gaan, gaan we dus eerst een kathedraal bezoeken. Het is mij wel duidelijk geworden dat het geloof heel belangrijk is voor de inwoners van Salamanca. Er wordt namelijk veel over tradities en feesten gesproken in de lessen, en bij elke excursie zit wel een bezoek aan een kathedraal verstopt.
Nu heb ik jullie weer een beetje bijgepraat over mijn doen en laten in Salamanca. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden, en zal binnenkort weer een blog plaatsen.

Liefs vanuit een mooi en zonnig Salamanca,
Lisanne.

  • 16 Juli 2010 - 19:28

    Anita Meijer:

    Wat leuk om te lezen.
    We gaan nu naar je vader en moeder om voor je vader een mooie pop neer te zetten. Je ziet de foto's vast wel.
    Geniet van je avontuur en vrolijke groet van ,

    Anita

  • 16 Juli 2010 - 20:01

    Familie Vd Vaart:

    Heey meis, leuk hoor en veel plezier morgen in Portugal wij zullen wel plezier maken in Loenen en de pop van Ronald en Anita en de rest bewonderen!
    Liefs uit Dommelen

  • 17 Juli 2010 - 10:29

    Ivo:

    Leuk om te lezen Lisanne! :)

  • 18 Juli 2010 - 10:08

    Paula En Daan,:

    Hoi Lisanne,
    Gisterenavond de verjaardag van je vader gevierd. Leuk feestje met vuurwerk, drank en vlees.Fijn om te horen dat je goed naar je zin hebt.Van je moeder gehoord dat je verhuisd bent naar een ander onderkomen.Mag je wel kruimelen op bed? We lezen wel weer hoe het jou in Portugal is vergaan.
    We hopen dat wij jou nog herkennen na al die weken volop zon(nikker!)
    Groetjes van ons beiden.
    Veel liefs.

  • 18 Juli 2010 - 12:04

    Annie:

    Hoi Lisanne,
    Heb je genoten van het dagje Portugal? En je snapt wel dat ik, als je terug bent, graag wat leuke tapas recepten wil hebben of beter nog kom proeven!
    Groeten van Annie

  • 22 Juli 2010 - 17:32

    Esther:

    Leuk zeg! Ben benieuwd hoe je 't in Portugal hebt gehad aan 't strand en waar je precies naartoe bent geweest!

    Ik kan er in komen dat je hebt gebaalt tijdens de Finale... maar jij hebt wel weer een feestje kunnen bouwen in 't winnende land..
    ook al was de huldiging hier in NL behoorlijk sensationeel! Ach over 4 jaar doen we 't gewoon nog een keertje over en dan winnen we;)

    liefs! succes met alles

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2010

Het eind is alweer in zicht...

02 Augustus 2010

¡Viva España!

24 Juli 2010

Time flies

16 Juli 2010

Salamanca; eerste twee weken

05 Juli 2010

Salamanca
Lisanne

Deze zomer ga ik zeven weken een talencursus Spaans volgen in Salamanca, een stadje ten Westen van Madrid. Ik ga deze cursus volgen, omdat ik a.s. schooljaar ter invulling van mijn Minor een semester in Madrid aan de Universidad Alfonso X El Sabio ga studeren. De colleges, literatuur en tentamens zullen allemaal in het Spaans zijn, waardoor het noodzakelijk is om Spaans te leren. Tijdens mijn verblijf woon ik bij een gastgezin. Zo hoop ik ook het dagelijkse taalgebruik en de gewoontes over te nemen. Op dit profiel zal ik mijn ervaringen en ontdekkingen met jullie delen.

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 912
Totaal aantal bezoekers 35266

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 15 November 2013

Zuid-Oost Azië

25 September 2010 - 11 Februari 2011

Minor in Madrid

04 Juli 2010 - 11 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: