Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu

Salamanca

Door: Lisanne Meurs

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

05 Juli 2010 | Spanje, Salamanca

04-07-2010; Beschermengel

Vandaag ben ik samen met papa, mama en Susan om 7.30 uur vanuit Loenen vertrokken richting Eindhoven. De planning was om om 10.35 te vliegen. Echter had mijn vliegtuig een half uur vertraging. Zodoende landde het vliegtuig pas tegen 13.00 uur op Madrid ‘Barajas’. Van daaruit ben ik met de taxi naar het busstation ‘Estacion Sur’ gegaan om met de Servicio Express naar Salamanca te reizen. Deze busreis zou circa 2,5 uur duren, en dagelijks zou er ieder uur een bus moeten vertrekken.
Echter, toen ik bij de informatiebalie een kaartje wilde kopen, bleek dat er uitgerekend vandaag geen bussen richting Salamanca reden.
Gelukkig werd ik geholpen door een meisje dat Engels sprak. Zij vertelde mij dat een andere optie de trein was. Met de metro zou ik bij het treinstation moeten komen. Er zat niets anders op…
Heel toevallig was er ook een Russisch meisje, waarvan ik toevallig opving dat zij met hetzelfde probleem zat. Ik stelde voor om samen verder te reizen.
Met de Engelse uitleg, die ik van de vrouw bij de informatiebalie had gekregen, en de Spaanse vaardigheden van het Russische meisje, zijn we op het treinstation terechtgekomen. Echter toen we op het treinstation kwamen, bleek toen we een kaartje wilden kopen, dat alle treinen voor de rest van de dag al vol zaten, en werd het Russische meisje verteld (zoals telkens in het Spaans, waar ik niets van begreep) dat we moesten wachten tot de volgende dag.
Ik besloot het nummer van Colegio Delibes te bellen, wat als info-lijn diende, wanneer je problemen tijdens je reis zou hebben. De jongen aan de andere kant van de lijn vertelde (gelukkig in het Engels) dat er nog een groep Italianen uit Milaan om 16.30 uur zou landen op het vliegveld in Madrid. Deze zouden door een chauffeur van Colegio Delibes naar Salamanca gebracht worden. Wij moesten deze groep opwachten en zouden dan met de bus mee kunnen rijden. Het was overigens al 15.45 uur en we hadden de vorige keer om van het busstation naar het treinstation te komen circa een uur nodig gehad. Dit betekende dus opschieten! (Met twee koffers in de hand en een rugzak, niet echt een pretje).
Om half 5 precies stonden we bij Terminal 1 waar we de groep op zouden wachten. Echter wisten we niet bij welke ‘sala’ we moesten staan, en besloten dus weer op te bellen naar de info-lijn. De jongen vertelde nu dat de vlucht ongeveer twee uur vertraging had, en dat we bij een informatie-punt moesten achterhalen hoe laat het vliegtuig precies aan zou komen. Het bleek 19.05 te zijn, wat nog 2,5 uur wachten op het vliegveld betekende.
Ondertussen m’n gastgezin opgebeld om te vertellen dat ik later zou komen. Echter sprak deze vrouw alleen maar Spaans. Het Russische meisje heeft de vrouw toen kunnen vertellen dat ik later zou komen.
Uiteindelijk vonden we om 19.30 uur de buschauffeur, waarna de groep Italianen al gauw volgde. De contactpersoon van Colegio Delibes heeft mijn gastgezin toen nogmaals geïnformeerd over mijn aankomsttijd. Al met al zijn we uiteindelijk om 20.00 uur met de bus uit Madrid vertrokken, en kwamen we precies om 22.30 uur in Salamanca aan. Daar stond de jongen, Alfredo, die ik al twee keer aan de telefoon had gehad, ons op te wachten. Het was namelijk in eerste instantie de bedoeling om in Salamanca vanaf het busstation een taxi naar het gastgezin te nemen, maar de bus stopte bij de residentie van de Italiaanse kinderen.
Alfredo heeft mij toen naar het gastgezin gebracht, en laten zien waar ik de volgende ochtend om 8.30 uur moest zijn.
Al met al kwam ik om 23.00 uur aan bij mijn gastgezin; 5 uur later dan gepland. Het is een alleenstaande vrouw, wier man (naar mijn idee) is overleden. Ik kreeg een warm ontvangst met een knuffel en twee zoenen. Het huis is super schoon en opgeruimd, en overal staan foto’s. Ze heeft me ’s avonds een rondleiding door het huis gegeven, wat regels verteld, en ik kon aangeven hoe laat en wat ik wenste te ontbijten (best lastig communiceren met een vrouw, die alleen Spaans spreekt). Naast mij is er in dit appartement nog ruimte voor één andere student, echter ben ik nu de enige. Ik heb een eigen slaapkamer met een grote kast, stoel en tafel en een badkamer, waar een wc, douche, wastafel en wasmachine is.
Om 23.45 uur kon ik dan eindelijk even rustig op m’n kamer zitten. Heb toen gauw wat spulletjes uit m’n koffer uitgepakt, en een doosje met dropjes aan de vrouw (Antonia) gegeven. Maar ik had ook een cadeautje voor mijzelf meegekregen. Het bleek een beschermengel te zijn. Ook al heb ik vandaag super veel pech gehad met de treinen en bussen (Alfredo vertelde ’s avonds over een staking), toch heb ik heel veel geluk gehad, want zonder het Russische meisje was het me zeker niet zo goed afgegaan. Het engeltje heeft me dus vast geholpen, en ik kon rustig gaan slapen.

De volgende ochtend werd ik om 8.00 uur geroepen voor het ontbijt; twee muffins, ananassap en koffie. Om 8.30 uur moest ik bij Colegio Delibes zijn. Alfredo had me de avond ervoor al gezegd dat het slechts 5 minuten lopen zou zijn, en dat klopte ook. Het was al best warm; 24 graden Celsius toen ik naar school liep.
Bij Colegio Delibes kreeg ik weer een warm ontvangst. Ik werd naar een toetsruimte geleid. Op elke hoek stond een leraar die me verder wees. Heb daar een programma voor de komende vier weken gekregen, en een t-shirt in de Spaanse kleuren, wat ik morgen (als het Nederlands elftal moet spelen…) bij het openingsfeest aan moet doen.
De test bestond uit grammatica oefeningen, waar ik nog niets van weet, en wat vragen waarom ik voor Colegio Delibes gekozen had. Dat laatste was niet zo moeilijk, kon namelijk prima in het Engels. Dat werd niet zo gewaardeerd. Zoals verwacht werd ik bij de beginners ingedeeld. We kregen een uitleg wat het programma was voor de komende paar weken, en er werd verteld dat er (bijna) elke dag leuke uitstapjes/activiteiten zijn.
Om 9.30 uur was de voorlichting afgelopen. Nu hadden we even tijd voor onszelf. Om 11.00 zouden we namelijk een rondleiding door Salamanca krijgen.
In die tussen tijd ontmoette ik een Nederlands meisje; Sophie. Samen hebben we wat rondgelopen, in het park gezeten, en onze kamers aan elkaar laten zien. Zij woont in een residentie.
Om 11.00 uur kregen we een rondleiding (in het Spaans) door Salamanca. We deden hard ons best om er wat van te begrijpen, en dat lukte best aardig. Er is namelijk veel overlapping met het Frans en Engels. Om 13.00 uur was de rondleiding afgelopen. We hadden nog een uur te overbruggen, want om 14.00 uur begint de siësta en moest ik naar huis om te eten. In die tussentijd hebben we wat boodschappen gedaan.
Om 14.00 uur had Antonia het eten klaar; heerlijke pastasalade, meloen en broodjes. Later bleek dat ze al m’n spullen, die ik de avond ervoor had laten liggen, netjes had opgeruimd en m’n kamer alweer schoon was gemaakt. ’s Middags had ik met Sophie afgesproken om naar het zwembad te gaan. Het is hier overdag zo’n 35 graden, dus aan een frisse duik waren wij wel toe. Uiteindelijk met de bus bij een super groot zwembad terecht gekomen, waar we tot 19.00 uur hebben gelegen. We waren van plan om bij mij thuis een stokbroodje met kaas te eten, maar toen we terug kwamen bleek dat Antonia dit niet echt op prijs stelde. Het moet namelijk allemaal schoon en netjes blijven, en dus hebben we het park maar weer opgezocht; ook niet slecht…

Morgen is m’n eerste echte schooldag. Ik moet er om 9.00 uur zijn. We gaan dan een film kijken en er is een lezing. ’s Avonds is er om 21.30 uur een openingsfeest. Maar eerst gaan Sophie en ik op zoek naar een café om voetbal te kijken (tenzij Antonia een groot voetbalfan is).

  • 07 Juli 2010 - 14:05

    Ivo:

    Tjezus wat een avontuur alweer! Lost in translation 2.0! ;)

    Hoop voor je dat spanje vanavond wordt uitgeschakeld anders wordt het nog een strijd tussen spanje en NL!

    Succes morgen!
    (p.s. neem twitter, dan kan je kortere verhalen er snel uitgooien ;))

  • 07 Juli 2010 - 14:09

    Simone:

    Hee Lies!

    Wat super leuk dat je daar nu al zit! Wist helemaal niet dat je nu al ging!:O
    Maar heel veel succes daar! En geniet er lekker van:D!

    Liefs Simone

  • 07 Juli 2010 - 14:37

    Eric:

    Leuk om dit ook op deze manier te lezen

  • 07 Juli 2010 - 15:06

    Jurriaan R:

    Wan een tof verhaal zo :D echt super mooi!!!!

    Hou t toch mooi bij Spaans op de pc oefenen. Na 3 jaar hotelschool Spaans hoop ik deze zomer wat in Barcelona in de praktijk te kunnen brengen ;)

    Njoyyyyyyy

  • 07 Juli 2010 - 15:36

    Esther:

    Wauw lies! Wat een avontuur in die paar dagen alweer, ik ben benieuwd wat er allemaal op je pad gaat komen. Veel plezier en succes met alles! Enne wel Nederland aanmoedigen zondag he;)

    dikke vette liefs!!

    Oh ik vertrek vrijdag de 13e trouwens richting Barcalona!! Heb er ook zin in joh!! En ik ga ook maar eens een profiel aanmaken op deze site:)


  • 07 Juli 2010 - 16:40

    Reinier:

    Hee Lisanne!

    Lekker bezig hoor! Hopen dat je alle vertraging binnen je vakantie nu op één dag hebt gehad... ;-)

    Trouwens, als de Spanjaarden net zo voetballen als ze het (openbaar) vervoer hebben geregeld wordt het wat vanavond haha!

    Have fun!

  • 07 Juli 2010 - 21:06

    Jessica Van Den Berg:

    Hee Lisanne!
    Wat een goed begin zeg haha! Hoelang blijf je daar? Geniet ervan, want het is zo voorbij!!
    Liefs xx

  • 08 Juli 2010 - 12:20

    Dianne Harmsen:

    Hoi Lisanne,

    Wat leuk om zo'n uitgebreid verslag van je te lezen! Je hebt je vuurdoop wel gehad op de heenreis dus dat moet je vertrouwen geven voor de komende weken. Als ik het zo lees heb je het wel getroffen met het "gastgezin", het lijkt zo te lezen iemand die goed voor je zorgt. Onze (recente) ervaring is dat de Spanjaarden over het algemeen sowieso erg vriendelijk en gastvrij zijn dus dat zal wel goed zitten.
    Heel veel succes en plezier de komende tijd namens ons allemaal.
    O ja, houd je haaks zondag als Nederlander tussen al die Spanjaarden tijdens de finale; zou wel schitterend zijn als Nederland dan wint.

    Groetjes Dianne

  • 08 Juli 2010 - 17:19

    Paula En Daan:

    Even een groet uit het warme Lieren. Leuk om te lezen hoe het in Spanje gaat.Wij maar denken dat
    alleen de NS oponthoud heeft. Fijn dat je het zo goed getroffen hebt met Antonia. Wij hopen dat jij een leuke en zinvolle tijd er zult hebben. Op jouw vaders verjaardag eten wij jouw stukje vlees wel op en zullen wij proosten op jou avontuur in Spanje
    Groetjes van ons beiden.

  • 08 Juli 2010 - 18:08

    Annie:

    Hoi Lisanne,
    pittig reisverhaal zeg!
    Leuk dat je bij mijn Spaanse naamgenoot logeert. Zondag veel plezier tijdens de wedstrijd. Jij hebt 1 voordeel: wat er ook gebeurd jij wint altijd.
    Liefs Annie

  • 09 Juli 2010 - 12:28

    Karin Da5:

    Haai haai aanvoerster!! Wat leuk dat je mij op de hoogte houdt! Heb je woensdag ook meegevierd met de spanjaarden? Zal een mooi feest zijn geweest! Maar niet stiekem Spanje aanmoedigen zondag he;). Lukt het al wat om te communiceren met je gastvrouw Antonia? Ben benieuwd naar je eerste lesweek en wat je met je beginnersklas hebt meegemaakt.

    Zou je een berichtje op jullie gastenboek willen plaatsen of da4 zin heeft om donderdagavond te voetballen met de maten van da5&6? Dan zie ik jou eind augustus weer en lees graag je belevenissen en hopelijk binnenkort een paar mooie foto's (hier of op facebook)!

    Toedelsss!!!

  • 10 Juli 2010 - 11:11

    Gerie&Gerrit:

    Hola,

    Dat was al spannend begin. Zeker voor je ouders. Ze waren bij ons maar hadden bijna alleen aandacht voor de mobiel.

    Als je een keer ergens mee zit kan ik evt. een Spaanse collega/kennis inschakelen om je te helpen. Laat het dan gerust weten.

    Nu wordt het tijd voor een cerveza (of een paar).

    Groeten vanuit een zonnig Loenen.

  • 12 Juli 2010 - 21:09

    Elly:

    Ha die Lisanne, ook hier weet ik je weer te vinden. Gaaf hoor zoals je je door de problemen heen slaat. Trots op je! Geniet met volle teugen en leer veel Spaans kan je mij straks helpen want ook ik ga een cursus Spaans volgen op de Volksuniversiteit hier in Valkenswaard.
    Liefs uit het zonnige Dommelen en we drinken er nog 1 of 2

  • 27 Juli 2010 - 10:12

    Frank:

    Hallo Lisanne,

    Net je verslag gelezen en zag dat je een cursus volgt bij Delibes die toevallig ook op onze website staat. Misschien vind je het leuk om een gedeelte van je verslagen ook op spaanstaligewereld.nl te plaatsen. Als je het wat vindt dan hoor ik dat heel graag. In ieder geval een heel prettige studiereis nog daar.

    saludos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2010

Het eind is alweer in zicht...

02 Augustus 2010

¡Viva España!

24 Juli 2010

Time flies

16 Juli 2010

Salamanca; eerste twee weken

05 Juli 2010

Salamanca
Lisanne

Deze zomer ga ik zeven weken een talencursus Spaans volgen in Salamanca, een stadje ten Westen van Madrid. Ik ga deze cursus volgen, omdat ik a.s. schooljaar ter invulling van mijn Minor een semester in Madrid aan de Universidad Alfonso X El Sabio ga studeren. De colleges, literatuur en tentamens zullen allemaal in het Spaans zijn, waardoor het noodzakelijk is om Spaans te leren. Tijdens mijn verblijf woon ik bij een gastgezin. Zo hoop ik ook het dagelijkse taalgebruik en de gewoontes over te nemen. Op dit profiel zal ik mijn ervaringen en ontdekkingen met jullie delen.

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 2047
Totaal aantal bezoekers 35262

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 15 November 2013

Zuid-Oost Azië

25 September 2010 - 11 Februari 2011

Minor in Madrid

04 Juli 2010 - 11 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: