Cultuur snuiven in Chiang Mai en hippie-dorp Pai! - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu Cultuur snuiven in Chiang Mai en hippie-dorp Pai! - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu

Cultuur snuiven in Chiang Mai en hippie-dorp Pai!

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

31 Augustus 2013 | Thailand, Chiang Khong

De rit met de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai duurde uiteindelijk 18 in plaats van 14 uur. Op de geplande aankomsttijd stonden we namelijk in de middle of nowhere met een kapotte trein. Gezien het feit dat het er niet naar uit zag dat de trein snel weer aan de praat zou raken, en het langzaam bloedheet werd in onze coupé, stonden na een halfuur de monteurs die de trein zouden moeten maken de vastgeroeste ramen eruit te schroeven. Met vier uur vertraging kwam ik uiteindelijk op het station van Chiang Mai aan.
Van te voren hadden Marije en ik al twee bedden in Aoi Garden House gereserveerd. Het bleek een heel knus hostel met een hele behulpzame eigenaresse te zijn. Hoewel Chiang Mai de twee na grootste stad van Thailand is, wordt zij gekenmerkt door haar gemoedelijkheid. Het is hier op straat een stuk rustiger dan in Thailand.

De volgende dag zijn we een cursus Thais koken gaan doen op een farm. We werden stipt om 9 uur opgehaald om naar de markt te gaan. Daar kregen we een uitleg over het gebruik van enkele groenten en kruiden uit de Thaise keuken. Aangekomen op de farm, stond alles al voor ons klaar. Iedereen mocht naar eigen keus vijf gerechten voor zichzelf maken. Hoewel er in de soep iets te veel chili zat, bleek de rest (curry, mini loempia's, pad thai en sticky rice met mango) heel goed gelukt. Ter indicatie: iedereen mocht vijf pepers in de soep doen, ik had er twee, maar m'n mond stond in brand!

Omdat Chiang Mai bekend staat om haar mooie natuur zijn we de volgende dag een hill tribe trekking door de jungle gaan doen. Deze duurde twee dagen en was echt super gaaf! We hebben onwijs mooie dingen gezien. Ook voor deze tocht werden we weer met een van bij het hostel opgehaald. Na een bezoek aan een orchideeënfarm en de markt gingen we echt de jungle in! We begonnen met een rit op de rug van een olifant. Marije en ik hadden het 'geluk' dat we op een moederolifant zaten die graag bij haar jong, dat ook meeliep, wilde blijven. Aangezien het kleintje nogal speels en onberekenbaar was, was het best eng om op de rug van de moeder te zitten :p Aan het einde van de rit stond de lunch van fried rice al voor ons klaar. Vervolgens hebben we een wandeltocht van drie uur gemaakt naar een dorpje bovenop een berg. We sliepen daar in eenzelfde soort huis als de bevolking: in een eenvoudige hut op bamboematjes en kussens die als steen aanvoelden. Een waterleiding gold als douche, en de wc moest doorgespoeld worden door er een pan water in te legen.
Nadat de gids samen met een meisje uit het dorp een uitgebreide maaltijd voor ons gekookt had, was het om 20.00 uur (de vele muggen helemaal zat zijnde) bedtijd. De volgende ochtend zijn we op tijd opgestaan om de afdaling te doen. Dit was super gaaf, omdat we toen echt midden in de jungle zaten, en super mooie dingen hebben gezien! Tot slot zijn we nog wezen white water raften over een rivier!

De volgende dag hadden Marije en ik super veel spierpijn in onze bovenbenen. We hadden die avond ervoor afgesproken om met drie andere Nederlanders een tempeltocht te gaan doen. Maar doordat de meeste tempels op elkaar lijken, en het bovendien super warm was, hadden wij het na twee tempels wel gezien. 's Middags heb ik een oliemassage laten doen. Een Thaise massage was het plan, maar omdat er dan als het ware wordt gekeken hoe lenig je bent, heb ik dat gezien de spierpijn nog maar even op zich laten wachten. :)

De volgende ochtend zijn we naar Pai vertrokken, een hippiedorpje in Noord-West Thailand. Voor de route ernaar toe hadden velen ons gewaarschuwd (762 bochten over 3,5 uur verspreid), maar het viel ons gelukkig alles mee. 's Middags zijn we samen met twee Amerikanen per scooter de omgeving gaan verkennen. We kwamen uit bij een waterval verstopt tussen de bomen. Dit bleek een natuurlijke glijbaan te zijn, super eng, maar ook heel erg leuk!:) Pai is een heel leuk dorpje, waar de mensen echter goed in de gaten hebben dat ze geld kunnen verdienen aan toeristen. Zodoende zijn er erg veel Westerse restaurants. Dit vond ik wel erg jammer aan Pai, aangezien ik het het leukste vind om 's middags en 's avonds 'gewoon' Thais te eten;) In Pai hangt onder de backpackers wel echt een hele ontspannen sfeer! Bij de waterval was het bijvoorbeeld net alsof we met een hele grote groep samen waren gekomen, terwijl iedereen alleen of met z'n tweeën was. De volgende dag hebben we zelf een scooter gehuurd om nog verder in de omgeving rond te kijken.

Gisterochtend zijn we om 5 uur begonnen aan een zeven uur durende busreis naar Chiang Rai. Hoewel we erop gegokt hadden dat we nog in de bus konden slapen, zat dat er helaas niet echt in, aangezien de buschauffeur als een bezetene reed, en de route naar Chiang Rai via Chiang Mai ging. Met andere woorden: de route met 762 bochten waar we eerder week nog 3,5 uur overdeden, deden we nu in 2,5 uur (geen succes!).

Je kunt nu wel echt goed merken dat we midden in het regenseizoen zitten. Elke middag komt het nu één à twee keer echt met bakken tegelijk uit de lucht zetten. Dat duurt vaak een half uurtje. Gisteren heeft het echter wel de hele dag in Chiang Rai geregend. Voor ons een goede reden om even rustig aan te doen, bij te komen, en te genieten van een echte en schone douche! :)

We zijn nu opweg naar Chiang Khong, een plaats aan de grens van Thailand en Laos. Van daaruit gaan we morgen naar Huay Xai om een twee-daagse tocht met de slowboat naar Luang Prabang te doen. Daar zullen we een paar dagen blijven, waarna Marije het Zuiden van Laos ingaat, en ik naar Hanoi ( Vietnam) zal vliegen.

Ik kan echt terugkijken op een heel mooi en leuk verblijf in Noord- en Midden Thailand, maar ben nu ook echt benieuwd naar Vietnam! Voor nu zijn jullie weer even op de hoogte van mijn ervaringen in Thailand!

Liefs,
Lisanne

• 31 Augustus 2013 - 08:46

Zef Jansen:

Haai Lies!

Leuk stukje! Lachen dat je ook de jungle meepakt.
    Veel plezier in get groene Vietnam!
    Pas op voor landmijnen;)
    Ik ben benieuwd naar je verhalen uit dat land.

Groets uit Loenen ook in de regentijd op het moment

• 31 Augustus 2013 - 09:18

Priscilla Elijzen:

Hoi Lisan!

Wat een mooie reis ben jij aan het maken! Leuk verhaal!! Geniet er maar lekker van!

Liefs Priscilla

• 31 Augustus 2013 - 09:28

Willy B:

Hoi Lisanne

Wat een leuk verhaal weer.
    geniet van Vietnam!
    ben benieuwd naar je verhaal over Vietnam.

groetjes Alfons en Willy

• 31 Augustus 2013 - 09:59

Annie:

Wat een belevenissen weer. Fijn dat je het goed naar je zin hebt.
    Liefs Annie

• 31 Augustus 2013 - 10:55

Dick En Elly Vd Vaart:

Hoi Lisanne,

Gaaf hoor en mooi beschreven. Zo "kijken en beleven"wij het met je mee. Geniet van al het moois wat op je pad komt. Sjoerd heeft het erover om volgend jaar zijn stage richting Vietnam te doen. Wie weet brengt hem dit dichterbij zijn besluit. Wij wachten weer op nieuwe foto's en verhalen.
    Liefs uit Dommelen

• 31 Augustus 2013 - 13:47

Lisan:

Hoi Lisanne,

wat een leuk verhaal en wat een leuke dingen heb je al gedaan en gezien!
    Heel veel plezier in Vietnam.

Liefs,
    Lisan

• 31 Augustus 2013 - 19:34

Annie V.d. B:

Hoi Lisanne.

Super leuk om weer wat over je avontuur te lezen..veel plezier en lekker verder genieten eerst in Vietnam. en we lezen het wel weer.

Groetjes Annie

• 01 September 2013 - 19:20

Eric:

Leuk verhaal Lisanne, ik ben benieuwd of je lekker Thais kunt koken als je weer thuis bent.
    Veel plezier op je boottocht en in vietnam.
    Groet papa

• 02 September 2013 - 14:06

Willy En Bertus:

Hoi Lisanne,
    Wat een ervaring op de olifant we zien het al voor ons.
    Volgende keer wel vijf pepers nemen en veel plezier in Vietnam.
    groeten,
    Willy en Bertus.

• 03 September 2013 - 15:02

Ivo:

Leuke verhalen allemaal Lisannne!
    Geniet ervan!

gr ivo