Chaotisch, maar tevens gezellig en behulpzaam Bang - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu Chaotisch, maar tevens gezellig en behulpzaam Bang - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisanne Meurs - WaarBenJij.nu

Chaotisch, maar tevens gezellig en behulpzaam Bang

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

23 Augustus 2013 | Thailand, Bangkok

Op het moment van schrijven zit ik in de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai (Noord-Thailand). Mijn verblijf in de beginstad van mijn reis zit erop, en dus is het tijd voor een terugblik.

Zondag 18 augustus vloog ik om 15.30 uur van Amsterdam naar Bangkok. Ik had een tussenstop van vier uur in Dubai. In tegenstelling tot wat ik verwacht had, verschilt dit vliegveld (afgezien van de vele bidruimtes) weinig van andere vliegvelden. Met een uur vertraging kwam ik maandag om 14.00 uur (9 uur 's ochtends Nederlandse tijd) aan in Bangkok. Daar heb ik direct een taxi naar het NapPark hostel genomen. Om vier was ik ingecheckt, en ben toen gelijk met de jongen die onder mij in het stapelbed sliep en een meisje uit Engeland de buurt gaan verkennen. 'S avonds ben ik met datzelfde meisje wat gaan eten en drinken in Khao San Road. Hoewel ik een nacht had overgeslagen had ik energie te over, aangezien het in Nederland vijf uur vroeger is. Bij terugkomst in het hostel, heb ik twee Nederlandse zusjes ontmoet: Sanne en Marije. Marije en ik bleken ongeveer dezelfde reisplannen te hebben. De volgende ochtend zijn we met z'n drieën op pad gegaan, en zag ik m'n eerste tempel. Aangezien het klimaat (erg vochtig, bewolkt en warm) nog flink wennen is, heb ik de eerste dag een beetje rustig aan gedaan. 'S middags had ik m'n eerste tuk tuk-ervaring. Schijnbaar rijden er zowel tuk tuk's rond die in dienst zijn van de overheid als die dat niet zijn. Ik kreeg de tip om alleen in dienst van de overheid zijnde tuk tuk's aan te houden, aangezien deze een eerlijke prijs van 20 Bath (50 eurocent) vragen, en de anderen je standaard zouden oplichten. Het bleek echter al gauw dat deze 'eerlijke' tuk tuk's, herkenbaar aan zowel een Thaise als een blauw/gele vlag voorop, erg schaars zijn, en dus liggen de prijzen van mijn ritjes erg ver uiteen. Hoewel een tripje met een tuk tuk erg leuk en goedkoop is, is het minder leuk dat je soms wordt gedwongen om bij een tourist office of Thai Center naar binnen te gaan. Als je bij deze eerste namelijk iets koopt, krijgt de chauffeur een fee waar hij meer aan verdiend dan aan het rijden zelf. 'S avonds ben ik samen met Marije met een tuk tuk naar China Town gegaan. We zijn hier naar een markt geweest, waar ze alles van sieraden en tassen tot zeekomkommers verkochten. Verder bleek hier 's avonds helaas niet zoveel te doen te zijn, en dus zijn we na een lange wandeltocht weer terug naar het hostel gegaan.

De volgende dag zijn we op tijd richting het treinstation vertrokken voor een dagje Ayutaya. Ayutaya is de voormalige hoofdstad van Thailand. Even voor de beeldvorming.. Een treinkaartje kostte 15 Bath p.p., dat is omgerekend nog geen 50 eurocent. Het betekende wel dat de reis van nog geen 75 kilometer circa 2 uur duurde en de trein de terugweg bijna twee uur op zich heeft laten wachten. Tijdens de treinreis werd de diversiteit binnen Bangkok goed zichtbaar. Aan het begin van de route waren veel krotten te zien: met golfplaten en oud hout afgetimmerde overkappingen, soms nog geen meter van het spoor af. Op de achtergrond waren grote bedrijfspanden zichtbaar, terwijl langs het spoor lopende armen zich afwisselden met toeterende grote auto's.
In Ayutaya hebben we fietsen gehuurd, en hebben we, samen met een Amerikaans meisje die we ontmoet hadden in de trein, een route door Ayutaya gefietst. Doordat de stad meer dan 200 jaar geleden is aangevallen door Birmezen, is de oude hoofdstad en het koningsverblijf nu niet meer dan een ruïne. Een bezoek was erg indrukwekkend.

Vandaag was de eerste dag die ik echt alleen ben begonnen. Ik heb nog steeds last van een jetlag, en dus is opstaan erg moeilijk, en kan ik 's avonds pas laat in slaap komen. Vanochtend heb ik m'n backpack ingepakt om verder door Thailand te trekken. Echter was ik van plan om met de nachttrein te gaan, en dus had ik nog tijd om een boottocht langs de stad te doen, Wat Pho (de grootste groep tempels in Bangkok), en de Golden Mount te bezoeken (tempel met een uitzicht over de stad).

Hoewel ik op tijd vertrokken was om alles (inclusief een bezoek aan het koningspaleis, wat schijnbaar een must-see is voor iedere toerist) op mijn lijstje te kunnen afvinken, bleek dit niet mogelijk doordat ik getuige was van de misleidende verhaaltjes van een tuk tuk chauffeur en z'n baas. Ik werd namelijk wijs gemaakt dat er tot 14 uur een ceremonie in het Grand Palace zou zijn, waardoor ik als toerist niet naar binnen mocht. Ik zou eerst naar andere punten gebracht worden om vervolgens op tijd bij Golden Palace te zijn. Echter bleken deze stops bezoekjes aan kleding- en juweliers te zijn, waarbij je buiten al wordt opgewacht door een 'stempelaar' die je naar binnen loodst. Na 5 minuten heeft de chauffeur zijn stempel, en rijdt hij zonder enig opkijken weer verder. Ik stond op dat moment echter wel even te kijken wat er gebeurde :p

Hoewel de chauffeur me nog naar tientallen plekjes wilde brengen, wist ik niet hoe snel ik bij Golden Palace uit moest stappen. Ik ben toen op een markt wat gaan eten. Een lokale vrouw, die Engels bleek te spreken kwam bij me zitten. Ik heb hetzelfde als haar besteld, en ze heeft me veel over Bangkok verteld, wat erg leuk was. Na het eten is ze met me meegelopen naar Wat Pho. Ze vertelde ook dat er waarschijnlijk helemaal geen ceremonie in de Grand Palace was, maar dat dit vast een trucje van de chauffeurs was. Zoals deze vrouw zijn er echter heel veel behulpzame mensen in Bangkok. Zodra je bijvoorbeeld met een kaart staat, komt er iemand naar je toe om je de weg te wijzen.

Wat ik erg leuk vind aan Bangkok (en misschien wel het geval is voor meer landen in Azië?) is dat de straten volstaan met kraampjes waar mensen aan het koken zijn. Zodoende ruikt het op straat naar allerlei verschillende kruiden en is het erg gezellig op straat. Je kunt wel merken dat het regenseizoen begonnen is. Vanmiddag was het weer zo extreem dat de mensen om 17 uur hun kraampjes al hadden opgeruimd, terwijl ze er normaal gesproken makkelijk tot 22 uur staan. Alle ingrediënten waren echter doorweekt en konden worden weggegooid..

Aangezien de bedden al zijn opgemaakt, en de treinreis naar Chiang Mai 14 uur duurt, ga ik nu even proberen te slapen :) Ik zal proberen om jullie regelmatig op de hoogte te blijven houden van mijn ervaringen!

Liefs uit Thailand

  • 23 Augustus 2013 - 18:01

    Tijn:

    Mocht je het op tijd lezen, de trein heeft ook een disco-coupe en dat is best gezellig. Tot een uur of 10, 11 kan je daar muziek luisteren en een drankje doen.
    Veel plezier in Chiang Mai.
    Een fietstocht is daar erg leuk en ook de tijgers bezoeken is erg indrukwekkend (let wel op met de prijzen, want vaak bieden ze een combi ticket aan maar dan kan je slechts bij 1 leeftijdscategorie tijgers naar binnen. De kleintjes zitten niet in die combi en zijn wel heel erg schattig.

    Leuk verhaal trouwens, geniet van je reis verder.


    Liefs,

    Tijn

  • 23 Augustus 2013 - 18:10

    Hermien:

    Hoi lisanne,
    Wat leuk om te lezen over al die indrukken en ervaringen. Die lekkere etensgeuren zijn wel aan jouw besteed. Ik ben benieuwd of je aan het koken komt in Chiang Mai.
    Kus mama

  • 23 Augustus 2013 - 18:18

    Eric:

    Leuk om je verhaal hier te lezen, heel veel plezier met je kook cursus in Chiang Mai
    Groet, papa

  • 23 Augustus 2013 - 18:53

    Zef Jansen:

    Goed bezig lies!! Explore the world.
    Leuk om te lezen.
    Toevallig net op tv gezien hoe die tuk tuk oplichterij precies werkt.
    Hopelijk geen sieraden gekocht?
    Pas op voor crazy people en veel plezier met het oneindig connecties leggen!
    Groets uit Loenen

  • 23 Augustus 2013 - 22:27

    Annie V.d. B.:

    Hoi Lisanne.

    Leuk om wat over je grote avontuur te lezen.

    Groetjes

  • 24 Augustus 2013 - 12:13

    Jan En Dien:

    Hoi Lisanne,

    leuk om te lezen wat je allemaal al beleefd hebt.
    We zijn benieuwd naar je verdere avonturen.
    Succes en veel plezier.


    Gr.

    Jan en Dien



  • 24 Augustus 2013 - 20:10

    Annie:

    Hoi Lisanne,
    Ook ik vind het super om op deze manier op de hoogte te blijven. Even een toeristische tip voor de lezers van je blog en tzt voor jou. Ook in Steenwijkerland kun je met de Tuk Tuk en met een beetje mazzel rijden ze je zelfs door Tuk.
    Liefs Annie

  • 24 Augustus 2013 - 20:34

    Willy B.:

    Hoi Lisanne

    Wat leuk om jouw verhaal te lezen met al jouw belevenissen.
    Geniet ervan.
    We zijn al weer benieuwd naar je volgende verhaal.

    Groetjes Alfons en Willy

  • 25 Augustus 2013 - 08:36

    Oma Meurs:

    Hoi Lisanne,
    Ik vind het erg leuk om je verslag te lezen.
    Groeten van Oma Meurs

  • 25 Augustus 2013 - 11:06

    Dick En Elly Vd Vaart:

    Ha Lisanne,
    Wij zijn net terug van vakantie en kregen de mail van het thuisfront om jullie te gaan volgen. Dat gaan we dus zeker doen. Mooi geschreven (net zoals Spanje) en wensen je heel veel plezier! Groetjes uit het zonnige Brabant

  • 25 Augustus 2013 - 11:54

    Bertus En Willy:

    Wat een prachtig reisverslag Lisanne,we kijken uit naar de volgende,als we het lezen zien we jouw gezicht bij de tuk tuk.
    vr.gr, Willy en Bertus

  • 25 Augustus 2013 - 12:29

    Paula En Daan Seller,:

    Hoi Lisanne,
    Hier is het zondagmorgen, 25 aug. Net jou eerste verslag gelezen. Leuk hoe jij e.e.a. ervaart en tevens veel jongelui ontmoet met dezelfde interesse. Wiu zijn erg benieuwd naar jouw verdere reisverslag.
    Groetjes Paula en Daan.

  • 25 Augustus 2013 - 17:03

    Wytske:

    Lies!

    Klinkt allemaal heel leuk & heeeel herkenbaar haha, tuk tuk chauffeurs die zomaar na een gedwongen bezoekje aan een kledingwinkel verdwenen zijn ;)

    Geniet ervan !

    kus

  • 26 Augustus 2013 - 10:08

    Esther Jansen:

    Leuk wat je allemaal in zo'n korte tijd al weer hebt meegemaakt!
    Pas goed op jezelf en geniet van alle indrukken!

  • 27 Augustus 2013 - 19:26

    Dianne:

    Hoi Lisanne, nog geen 14 dagen weg en al zoveel gezien...superleuk om te lezen. Heb ook wat foto's van je gezien op facebook. Het ziet er allemaal kleurrijk en indrukwekkend uit! Geniet ervan!
    groetjes Dianne en Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Lisanne

Deze zomer ga ik zeven weken een talencursus Spaans volgen in Salamanca, een stadje ten Westen van Madrid. Ik ga deze cursus volgen, omdat ik a.s. schooljaar ter invulling van mijn Minor een semester in Madrid aan de Universidad Alfonso X El Sabio ga studeren. De colleges, literatuur en tentamens zullen allemaal in het Spaans zijn, waardoor het noodzakelijk is om Spaans te leren. Tijdens mijn verblijf woon ik bij een gastgezin. Zo hoop ik ook het dagelijkse taalgebruik en de gewoontes over te nemen. Op dit profiel zal ik mijn ervaringen en ontdekkingen met jullie delen.

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 35202

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 15 November 2013

Zuid-Oost Azië

25 September 2010 - 11 Februari 2011

Minor in Madrid

04 Juli 2010 - 11 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: